середу, 21 грудня 2016 р.

Найкращі досягнення у популяризації читання.

У сучасному динамічному середовищі стає все важче зацікавити дитину читанням, однак роль книжки у процесі становлення підростаючої особистості залишається незамінною. Світ швидко змінюється, стає більш віртуально-мультимедійним, тому і техніки промоції читання повинні змінюватися та відповідати сучасним запитам.

Пропонуємо перелік різних за формою і змістом практик, що можуть бути використані для популяризації читання серед дітей та підлітків. Сподіваємося, що пропоновані практики з країн Європейського Союзу та Східного Партнерства надихнуть бібліотекарів, педагогів, культурних менеджерів та інших промоутерів читання реалізовувати подібні ініціативи на локальному, національному чи міжнародному рівні. Такі заходи можуть стати тими малими кроками, які потрібні для досягнення великих змін.

ЗІРКИ ЧИТАННЯ ПРЕМ'ЄР-ЛІГИ /National Literacy Trust (Великобританія)/

 

Зірки читання Прем'єр-ліги – це партнерський проект Національного фонду грамотності (National Literacy Trust) та Прем'єр-ліги. Це програма, яка допомагає залучити до читання дітей і молодих людей, які не полюбляють читати, але обожнюють футбол. З 2012 року тисячі шкіл та бібліотек приєднались до проекту. Програма Зірки читання Прем'єр-ліги допомагає школі зацікавити учнів, які мають невисокий рівень грамотності і вважають, що читання – це не для них. Програма досить гнучка, її можна використовувати і в початковій, і в середній школі. Завдяки цій програмі, особливо вдається змінити ставлення хлопців до читання та зацікавити тих, кому подобається футбол. Програма також дає можливість залучати батьків і приносити користь не лише дітям, а й дорослим. Залучення батьків може допомогти їм підвищити впевненість у собі, надихнути на вдосконалення власних навичок, а також заохотити їх більше стежити за тим, як, що і скільки читають їхні діти.

http://www.literacytrust.org.uk/premier_league_reading_stars


КНИГИ В АВТОБУСАХ ДЛЯ ЖИТЕЛІВ МІДДЛСБРО
/Arriva North East, National Literacy Trust (Великобританія)/ 

Спільний проект автобусної компанії Arriva North East та Національного фонду грамотності у партнерстві з Радою Міддлсбро. Щоб заохотити до читання більше людей у цьому районі, компанія Arriva North East безкоштовно роздавала пасажирам книжки для дітей у 27 своїх автобусах. Загалом подарували 15 тис. книжок для дітей. Книжку можна було безкоштовно взяти на двох маршрутах, що пролягають через найменш благополучні райони Міддлсбро, куди автобуси здійснюють 22400 рейсів щотижня. Пасажири мали можливість читати книжки дорогою в автобусах і забирати їх із собою. Уже 9000 пасажирів принесли додому безкоштовну книгу. Місцева жителька Сильвія, прабабуся шестилітніх Лілі і Томаса каже: «Я вважаю, що це чудова ідея – діти мають чим зайнятися в автобусі і можуть згодом почитати й вдома. Я принесла їм книжку Майкла Морпурґо, і вона їм сподобалась. Вони перестали дивитись мультфільми по телебаченню, а натомість ми почали разом читати. Вони обговорювали ілюстрації – було дуже гарно».
https://www.arrivabus.co.uk/north-east/Lukas-Jutkiewicz-launches-book-campaign/

ЛІТЕРАТУРНИЙ АВТОБУС ДЛЯ ДІТЕЙ – ВЕЛИКА РАДІСТЬ ЧИТАННЯ
/Бібліотечний фонд м. Базель (Швейцарія) /

Автобус, наповнений книгами та іграшками, навідується до місцевих бібліотек та центрів, дитячих майданчиків, парків та громадських басейнів 49 тижнів на рік. Професійні аніматори з читання влаштовують спеціально розроблені та цікаві зустрічі з книжками для дітей до 12 років. Діти, які тільки починають читати, спершу знайомляться з віршами і розповідями. Діти дошкільного віку відкривають для себе багато нового: від ілюстрацій до аудіо-книг із захопливими історіями. У «Книжковій команді» школярі збираються, щоб разом зануритись у світ книг. Щороку автобус здійснює 800 поїздок і відвідує 6000 людей.

НАЦІОНАЛЬНИЙ ТИЖДЕНЬ ЧИТАННЯ ДІТЯМ /Фонд ABCXXI (Польща)/

 

Національний тиждень читання дітям (у рамках межах національної соціальної акції під назвою «Уся Польща читає дітям») має на меті виховувати читачів – освічених, культурних та розумних людей – через щоденне читання дітям вголос із раннього віку: вдома, в дитячих садках і школах. Акція закликає всіх людей, а також неурядові організації та установи, які займаються освітою молодого покоління, щодня виділяти 20 хвилин на читання вголос для дітей та підлітків. Національний тиждень читання дітям організовують з 2002 року. Щороку Фонд ABCXXI збирає велику кількість волонтерів (лідерів та координаторів) та розповсюджує рекламні матеріали: плакати, брошури, закладки для книг і наліпки у понад 4500 місцях по всій країні. Протягом одного тижня відбуваються тисячі подій: паради літературних героїв, конкурси, виступи і відкриті читання, як організовують батьки, вчителі, бібліотекарі, митці, представники влади, ЗМІ та церкви з усієї країни. У 2011 році спільно з чеською організацією «Кожен чех читає дітям» було проведено Перший міжнародний тиждень читання дітям.
http://www.allofpolandreadstokids.org/

СОЦІАЛЬНА АКЦІЯ «ПЕРША КНИЖКА ДЛЯ МОГО МАЛЮКА» /Фонд ABCXXI (Польща)/

 

Понад 90% пологових будинків по всій країні отримали більш, ніж 72500 наборів під назвою «Перша книжка для мого малюка», які вручили молодим мамам. Набір, до якого входить книжка і DVD-диск із навчальним фільмом та колисковими, розробив фонд «ABCXXI – уся Польща читає дітям» для того, щоб заохотити молодих батьків читати своїм малюкам від народження. Проект має на меті підвищити серед молодих батьків розуміння того, що щонайменше 20 хвилин читання вголос щодня позитивно впливають на мовний, психологічний і розумовий розвиток дитини, а також задовольняють її емоційні потреби. Проект здійснений та фінансований Міністерством культури і національної спадщини Польщі. http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/pkmd

КНИГИ І ФІЛЬМИ В КІНОТЕАТРІ «AGRAFKA» /KinoAgrafka (Польща)/

 

Серія зустрічей, на яких аніматор зачитує уривок із книги, після чого відбувається перегляд її екранізованої адаптаціїабо іншого фільму на схожу тематику. Найчастіше показують мультфільми, створені видатними творцями анімації. У кінотеатрі «Agrafka» також діє бібліотека дитячої літератури – «Бібліотека дитини». Проект створений для наймолодших читачів. Після читання та перегляду, дітей запрошують до студії, де за допомогою кольорів та форм вони можуть виразити свої враження від фільму та книги. Це надзвичайно розвиває їхню уяву. До участі у проекті запрошують спеціалістів із досвідом роботи з дітьми. Програма пропонує найцікавіші книги польських та зарубіжних авторів. Це також чудова можливість для батьків пригадати улюблені казки і мультфільми дитинства.
http://www.kinoagrafka.pl/czio.html

СМАКУЙ КНИГИ З ХЕППІ МІЛ /McDonald's, Stiftung Lesen (Німеччина)/

 

Спільно з німецькою Фундацією читання Stiftung Lesen, МакДональдз має намір замінити іграшки, які входять до відомого Хеппі Мілу, книжками, маючи на меті підвищити рівень грамотності дітей. Усі запропоновані книжки – високої якості. Фундація Stiftung Lesen підтвердила, що обрані книги відповідають вимогам дитячої аудиторії певного віку. Батьки можуть самі обрати бажану книгу. Пропонуються книги різних жанрів: від художньої літератури – до нехудожньої. Є книги, які можна читати вголос малюкам, а є й такі, які старші діти залюбки читатимуть самостійно. Значна кількість книжок уже знайшла нових власників. Під час проведення цієї акції у вересні 2012 р. у Німеччині чотири мільйони книжок потрапили до сімей з дітьми віком від п'яти до десяти років. Ця акція діє як своєрідний місток до дітей, які зростають у сім'ях, де книгам і читанню приділяють недостатньо уваги для того, щоб діти змогли здобути функціональні навички читання.
https://www.stiftunglesen.de/initiativen-und-aktionen/aktionen/buchaktion

SPOKES / ПІДТРИМКА БАТЬКАМ В ОСВІТІ ДІТЕЙ /Освітній благодійний фонд (Великобританія)/

SPOKES (Підтримка батькам в освіті дітей) – це проект, що має на меті надати батькам необхідні вміння та навички, з якими вони зможуть допомогти своїм дітям навчитись читати. Щотижня протягом трьох місяців батьки відвідують заняття, на яких педагоги-психологи та спеціалісти із допомоги батькам демонструють прості навчальні методи, які батьки зможуть використовувати, навчаючи своїх дітей читати. Два основні методи, які опановують батьки, – «Пауза. Підказка. Похвала» та «загально мовний»підхід до читання. Метод «Пауза. Підказка. Похвала» підказує батькам, що робити, коли дитина не може прочитати слово. Згідно з «загально мовним» підходом батькам рекомендують прочитані книжки не відкладати, а обговорювати зі своїми дітьми.

http://educationendowmentfoundation.org.uk/projects/spokes/

ГРАЄМО І НАВЧАЄМОСЬ ІЗ ДИТЯЧИМИ ВІРШИКАМИ /Громадська бібліотека GGG (Швейцарія)/

Батьки та їхні малюки мають можливість щомісяця відвідувати зустрічі, на яких діти вперше знайомляться із книжкою через вірші, пісні та історії. Організатор цих зустрічей – громадська бібліотека GGG. Дитячі віршики – найкоротші з усіх можливих історії, у яких є все, що творить літературу: звучання, ритм і зміст. Це водночас перше знайомство зі світом літератури і книг. Під час цих зустрічей під керівництвом досвідчених спеціалістів звучать веселі казки та проводяться словесні та пальчикові ігри. Старі вірші знову оживають, коли їх несподівано по-новому адаптують для наймолодших відвідувачів бібліотеки. Тут можна почути вірші свого дитинства та почитати вголос чи просто погортати яскраві дитячі книжечки з малюнками. Дорослі також можуть отримати інформацію стосовно букварів.

http://www.spendenfondslesen.ch

ВЕЛИКА РАДІСТЬ ЧИТАННЯ «FUN-PASS» /Бібліотечний фонд м. Базель (Швейцарія)/

Кожного літа й зими, починаючи з 2002 року, громадська бібліотека GGG (GGG Public Library (Switzerland) просуває особливі проекти, що мають на меті привити дітям шкільного віку бажання читати. Взимку, під гаслом «Відкрий книжкові місця Базеля», діти відвідують бібліотеки Базеля та Ріена. У кожній бібліотеці є цікаві головоломки для розгадування. В ігровій формі діти знайомляться зі скарбами, які може запропонувати бібліотека. Той, хто вирішує всі головоломки, може взяти участь у малюванні з привабливими призами. Літній квиток «Fun-pass» (Розважальний квиток) заохочує дітей читати по 15 хвилин в день, коли це тільки можливо. Вони можуть додати цей «день читання» у свій особистий читацький гід-буклет. Ті, хто читають доволі часто, також беруть участь у розіграші. Класи також можуть брати участь в цих конкурсах і, якщо пощастить, можуть «заробити» гроші для своїх класних колекцій.

http://www.spendenfondslesen.ch/

WWW CAMPAIGN /Міська громадська бібліотека міста Вроцлава (Польща)/

Проект «www» («Прийди. Візьми. Відпочинь») орієнтований на підлітків. Заохочення підлітків до читання є корисним досвідом, оскільки з цією категорією найважче працювати. У межах проекту було розроблено ряд друкованих матеріалів для підлітків, серед яких запрошення на арт події, закладки, карта «А ви знаєте, де розташована ваша бібліотека?». Діти оцінюють книги, які вони читають, маркуючи їх відповідними позначками«HIT. ОК. КІТ». Пізніше бібліотекарі обробляють ці відповіді та враховують результат при подальшому замовленні книжок для підлітків.Також була створена особлива інтернет-сторінка для підлітків - «Молодь» («Youth»), де вони можуть знайти цікаву інформацію стосовно книг і подій у бібліотеці. Крім того, було проведено ряд заходів для підлітків. Серед них були записи аудіо-книги, семінари з літературної критики, підготовка музичної інсталяції і т.д.

http://www.biblioteka.wroc.pl/mlodziez/projekty/kampania-www-wstap-wypozycz-wyluzuj

СЛІДАМИ СЛІВ ТА ОБРАЗІВ /Helene-Lange-Gymnasium (Німеччина)/

Для просування читання в гімназії у навчальному процесі застосовуються графічні новели. Проект поєднує теорію і практику з інтересами школярів: графічні новели розповідають складні історії комічним чином і промовляють через креативні конструкції і комбінації слів та зображень до тих, хто не надто охоче читає.У першу чергу, за допомогою проекту, учні середньої школи (8-10 класи) заохочуються до читання. Мета проекту сприяє тому, щоб втрата інтересу до читання, яка часто відбувається у підлітковому віці, не була такою відчутною. Окрім цього, проект залучає учнів до нових форм літератури, які принесуть їм радість і будуть сучасними. Цей проект отримав приз з читання запроваджений Stiftung Lesen і Commerzbank-Stiftung.

http://www.deutscher-lesepreis.de/aktuelles/

ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС ДИТЯЧОГО ЧИТАННЯ «КНИГОМАНІЯ»
/ГО «Форум видавців» (Україна) /

Всеукраїнський конкурс дитячого читання «Книгоманія» - це відкрите змагання між підлітками 12-14 років з усієї України. Відбувається щорічно, починаючи із 2002 року, та триває з січня по квітень.Конкурс відбувся у 370 районах, 141 місті, понад 8600 школах та у 880 дитячих і сільських бібліотеках. Протягом кількох місяців школярі 6-8 класів читають книжки та роблять записи у своїх читацьких щоденниках. Конкурс має на меті розвинути у дітей регулярну звичку читати у позашкільний час, а також продемонструвати, що можливо перемогти лише завдяки тому, що ти багато читаєш.Конкурс включає чотири етапи. Усі учасники Конкурсу отримують призи: сертифікати, дипломи, подарунки з символікою. Два переможці з кожної області отримують можливість приїхати до Львова на Міжнародний фестиваль дитячого читання «Книгоманія».

http://knygomania.com/

ФЕСТИВАЛЬ ДИТЯЧОГО ЧИТАННЯ «КНИГОМАНІЯ» /ГО «Форум видавців» (Україна)/

Міжнародний фестиваль дитячого читання «Книгоманія» відбувається щороку, починаючи із 200 року, та охоплює ряд активностей, спрямованих на популяризацію читання серед дітей та підлітків від 4 до 14 років. Це єдина в Україні та одна із небагатьох у Центрально-Східній Європі подія, що цілковито присвячена дитячий літературі та читанню. За роки фестиваль відвідало більше, ніж 65000 дітей та їхніх батьків, авторів, видавців, дослідників, педагогів та інших зацікавлених осіб. Завдяки спілкуванню з відомими людьми та участі у різноманітних подіях, діти дізнаються, що читання є не лише корисним, а й веселим і цікавим. Формат фестивалю дозволяє залучити дітей до читання різними шляхами – за допомогою творчості, спорту, ігор та інших методів дозвілля. Протягом трьох днів фестивалю відбувається понад 300 подій, зокрема Урочиста церемонія нагородження переможців Всеукраїнського конкурсу читання, зустрічі з українським та іноземними письменниками, літературні читання та квести, майстер-класи з різних видів творчості, дискусії, змагання та розваги.

http://childrenfestival.org.ua/

ЧИТАЦЬКИЙ МАРАФОН /ГО «Форум видавців» (Україна)/

«Читацький марафон» – щорічна серія заходів, спрямована на підвищення свідомості школярів і популяризацію сучасної української літератури серед учнів Львова. Відбувається у партнерстві із міським та обласним департаментами освіти із 2008 року у школах, бібліотеках та дитячих дошкільних закладах. За цей період у 135 навчальних і культурних закладах відбулося 482 зустрічі із 103 письменниками зі Львова, Тернополя, Івано-Франківська, Ужгорода та Києва. Завдяки проекту вдається залучити не лише тих дітей, що вже цікавляться читанням, а й так званих не читачів. Загалом, за усі роки більш ніж львівських 18000 учніввзяло участь у подіях марафону. Серед подій – зустрічі з авторами, майстер-класи, презентації книжок. Марафон відбувається щороку у квітні-травні перед Міжнародним фестивалем читацького читання «Книгоманія». 

http://childrenfestival.org.ua/

КОНКУРС ЧИТАЧІВ НАЦІОНАЛЬНОЇ БІБЛІОТЕКИ
/Національна парламентська бібліотека (Грузія)/

Національна парламентська бібліотека Грузії запустила новий проект, спрямований на заохочення читачів, популяризацію читання та поширення грамотності в Грузії у 2014 році. Конкурс буде проводитись щорічно, і кожен читач Національної бібліотеки матиме можливість брати участь. Згідно з вимогами «Конкурсу читачів 2014», кожен учасник зобов'язаний прочитати «Антоніо і Давида» Джемала Карчхадзе і «Стороннього» Альбера Камю. Учасники пройдуть тести, створені за цими роботами. Кандидати, що потрапили в остаточний список будуть запрошені на другий тур, де учасники повинні представити на розгляд журі дві презентації про книгу. Три автори кращої презентації будуть оголошені переможцями. Призер, що посів перше місце, і отримає сертифікат «Переможець конкурсу читачів 2014». Призер, що посів друге місце отримає винагороду від компанії Geocell: «Geocell Connect» і пакет «Mat». Призер, що посів третє місце, отримає шахи оригінального дизайну і книги, видавництва «Діоген» та «Інтелект» («Diogene» and «Intellect»). Переможці отримають призи на церемонії нагородження в Національній бібліотеці.

http://www.nplg.gov.ge/eng/news/mkiTxvelTa_konkursi_2014/id1304

ОЛІМПІАДА З ЧИТАННЯ /Видавництво «Antares», dasaran.am (Вірменія)/

Видавничий дім «Антарес» у співпраці з веб-поратлом dasaran.am організовує «Олімпіаду з читання» для дітей 6-х класів, починаючи з 2012 року. Олімпіада розроблена на основі німецької моделі Vorlesewettbewerb (Змагання з читання), що проводяться в Німеччині з 1946 року, і завжди вважались дуже важливим засобом для залучення широкої громадськості до книжок та читання. Метою Олімпіади з читання у Вірменії є підкреслення важливості читання серед школярів. Переможці конкурсу мають стати героями для їх сімей, шкіл та районів завдяки своїй любові до читання та знань загалом. Таким чином, школи, в яких навчаються учасники, що перемогли на шкільному, міському, та обласному рівні змагань, отримують такі призи як нові бібліотеки, або нові книжки для діючих шкільних, міських, районних та сільськихбібліотек. Учасники та члени їх сімей також отримують різні призи від організаторів, інших партнерів і спонсорів конкурсу, а кількість партнерів зростає з року в рік.

 http://www.bookplatform.org/uk/resources/137-best-practices-report-on-reading-promotion.html

Немає коментарів:

Дописати коментар